Open Letter to KF Directors

This letter was sent to the Board members of KF on February 17 2009

Bästa Styrelsemedlem,

Som representant för ett kooperativ baserat på tydliga värderingar och etik, uppskattar Du säkert att bli uppmärksammad på handlingar av två av KFs chefstjänstemän som tydligt går emot de principer som KF står för.

Vårt företag bjöds in av KF att ingå ett ömsesidigt marknadsföringssamarbete, och Mataffären levererade våra vinbeställningar till kunder i Stockholm. Detta tvååriga avtal skrevs under av Pär Jansson i januari 2008 (och godkändes av Lars Idermark) och Mataffären marknadsförde vår service (direktleverans av exklusiva viner) till sina kunder och levererade även vin till våra kunder från mars till augusti. På KFNs uppdrag investerade vårt företag stora summor i att implementera detta samarbete och förlitade oss på förhållandet för en avsevärd del av företagets utvecklingsplan.

Det kom som en chock för oss när Pär Jansson i augusti 2008 bröt kontraktet utan anledning eller rimlig förklaring. Han har även vägrat att betala någon kompensation trots skriven och muntlig försäkran att så skulle ske.

Som ni förstår har KFs agerande haft mycket negativa följder för vårt lilla företag och hotade närapå dess existens. Pär Jansson har inte använt sig av etiska principer, och har inte agerat enlighet med svensk kontraktslag. Han använde mobbningstaktik för att förtrycka ett litet företag som trodde på KFs goda rykte och inte kunde tänka sig att KF skulle bryta mot ingångna avtal.

Tydligen har Pär Janssons agerande stöd av Lars Idermark.

Pär Jansson har agerat helt utan tanke på skadan som detta orsakar KFs renommé i Sverige och utomlands.

Allt vi begär är att få det vi har laglig rätt till: rättvis kompensation för den investering vi har gjort med avtalet som utgångspunkt och kompensation för utebliven inkomst i enlighet med svensk kontraktslag.

Pär Jansson har utnyttjat det faktum att vi just nu inte har råd att ta detta fall till domstol, mycket på grund av de stora investeringar vi gjort inför vårt planerade samarbete med KF, som var helt bortkastade pengar. Så allt vi kan göra nu är att visa hur KFs oetiska handlande har påverkat oss och på så sätt varna andra småföretag från att hamna i samma situation.

Medias och allmänhetens intresse av detta fall är stort och växande.

Per Gudmundsons artikel i SvD:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2285131.svd

och även på Gudmundsons välbesökta blogg:
http://gudmundson.blogspot.com/2009/01/sjlv-fredrar-jag-grnstedts-monopol.html

Denna ledande nyhetssida läses av 160 000 personer per vecka:

http://www.thelocal.se/16820/20090109/

och mer information finns på min egen blogg, som besöks av 45 000 vinklubbsmedlemmar: https://vinfrihet.wordpress.com/ideology-overrules-honesty-mataffaren-kf/

KFs agerande är numera välkänt inom Sveriges näringsliv, genom artiklar i olika branschmagasin såsom
https://vinfrihet.wordpress.com/world-of-wine-article/ samt Fri Köpenskap.

Det har även blivit en internationell nyhet genom den senaste artikeln i Financial Times där KF visas upp som ett exempel på krafter som arbetar mot entreprenörsanda, trots att det är just dessa krafter som behövs för att Sverige ska kunna blomstra. http://www.ft.com/cms/s/0/a73aa9f8-fc4f-11dd-aed8-000077b07658,dwp_uuid=70662e7c-3027-11da-ba9f-00000e2511c8.html?nclick_check=1

Jag vill att du som styrelsemedlem i KF ska få veta hur oärligt KFs chefstjänstemän har agerat i detta fall, och bli uppmärksammad på följderna för KFs rykte i Sverige och internationellt. Om du behöver mer information får du gärna kontakta mig direkt.

Vänliga hälsningar,
Mark Majzner
Antipodes Premium Wines Ltd.


2 responses to “Open Letter to KF Directors

  1. Devisen är: Skriv aldrig ett öppet brev.

    Det betyder att ni inte har bra kontakt och att ni inte vet hur ni ska hantera problemet. Ni vill bara klaga.

    Det hade varit betydligt mer konstruktivt att ta kontakt med ansvariga och förhandlat. I en förhandling kan man nå någon form av samstämmighet och överenskommelse, men i ett öppet brev blir dialogen bara mellan loosers.

    Gör något konstruktivt och inbjud till förhandling med folk i företaget som har beslutanderätt. Ni har tydligtvis förhandlat med och haft kontakt med folk i alldeles för låg rang (research och kontakter är orden).

    Jag är en stark anhängare av vinklubben, men här har ni uppenbarligen hamnat helt fel. Ni kommer inte att få ‘rätt’ bara för att ni skrivit detta öppna brev. KF är lite för stort för det. De gör som de vill och ni har att charma dem – inte skriva öppna snyftbrev. Det vinner ni ingenting på.

    Hur rätt ni än har så har ni fel. Ni vinner ingenting. Be i stället om ursäkt för brevet och försök att börja om förhandlingarna. Ni är små och relativt obetydliga för en organisation som KF så det bättre sättet är att vara ödmjuk utan att vara undfallande. Det är svårt och kan svida, men i slutändan kan det innebära affärer. Ni har en ganska lång väg tillbaka, men ni kan lyckas.

    Goda relationer är key och jag hoppas att ni tänker om och därmed lyckas.

    Jag hjälper er gärna.

    Vänliga hälsningar
    Gösta

    Hej Gösta

    A negotiated settlement was our first preference. We followed your suggested path and for almost 6 months we negotiated with KF’s Pär Jansson, firstly without and later with lawyers, which was a very expensive process. At no point did KF make us an offer of compensation and at the last meeting they threatened to sue us (without any cause) and said if we want compensation we will have to go through the costly arbitration process which they knew we could not afford, having invested heavily to implement our marketing agreement.

    The open letter was first sent privately to the board members of KF and their communications director and we did not get a response. KF has bullied our company but that does not mean we should run away crying. We do what we can to attract attention to their actions so other companies do not trust them and lose as we have.

    You may like to know that when KF terminated the contract they acted arrogantly: Jansson had not consulted their lawyers when he met us to terminate the contract in August 2008; then when I met with KF Näthandel’s Managing Director to discuss the terms of the compensation he was not briefed by Jansson or KF’s lawyers on what reasonable offer to make us. The meeting was a total waste of time. The meetings following this were a classic example of big company bullying a small company. They hoped that we would just go away because we are small and lacking financial resources to sue. I am sure you would agree that the law protects the small as well as the big.

    Thank you for your offer to help arbitrate, is this something you do professionally?
    Regards
    Mark Majzner

  2. Jag vet av egen erfarenhet att det varken är billigt eller lätt att stämma folk/företag i Sverige, även om bevisen är vattentäta och den monetära förlusten är stor (stolthet och heder betingar ingen kostnad…). Hoppas att det går bra för er,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s